Scurtă prezentare a cursului
Situațiile de criză pot afecta orice tip de organizație sau chiar o comunitate mai mare. Un plan eficient de comunicare de criză este esențial pentru gestionarea oricărei astfel de situații, deoarece în era comunicării digitale, unde tehnologiile digitale facilitează acoperirea mediatică și consumul informației în timp real, cerința de informare completă și precisă din partea organizațiilor de presă, alături de consumul media sporit din partea publicului determină reale provocări pentru comunicatorii profesioniști. Comunicarea de criză este înțeleasă ca o provocare pe care fiecare instituție o poate întâmpina, dar în fața căreia multe pot eșua, după cum explică cercetătorul Timothy Coombs în volumul său intitulat Ongoing Crisis Communication: Planning, Managing and Responding. Una din strategiile clasice de management al comunicării de criză este cea formulată de cercetătorul Ian Mitroff care a identificat următoarele cinci etape: detectarea semnalului (crizei); analiza și prevenția; controlul daunelor (în sensul limitării acestora); recuperarea și învățarea în urma analizei critice a modului în care s-a acționat în respective situație de criză. În definirea situațiilor criză, Timothy Coombs menționează probleme legate de sănătate, de siguranță, de mediu și de economie care pot avea un impact semnificativ asupra performanței unei organizații și care pot genera rezultate negative (Coombs, 2014). În afară de crizele de tip organizațional, alți autori se referă la dezastre, eșecuri, catastrofe, în toate aceste cazuri o comunicare inteligentă și atent planificată având șanse să atenueze efectele unei crize și să restabilească reputația organizației (Heide și Simonsson, 2014). Cursul prezintă principalele tehnici de comunicare cu media, alături de abordări teoretice și o serie de modele eficiente de comunicare în situațiile de criză.
Obiectivele cursului
- Cursul își propune ca obiectiv principal să asigure cursantului competenţele necesare pentru a înțelege principalele mecanisme de funcționare a comunicării cu media și pentru a gestiona în mod eficient comunicarea în cazul unei situații de criză.
- Alte obiective ale cursului se referă la asigurarea competenţelor cursantului de cunoaştere și de identificare a categoriilor de public și a mijloacelor de comunicare utilizate în vederea stabilirii unei strategii de comunicare optime în timpul unei situații de criză.
Tematica
- Analiza principalilor factori ce determină crizele. Tipologii și definiții.
- Echipa de management a comunicării de criză
- Planuri de management efectiv al crizei. Etapa de dezvoltare a crizei.
- Comunicarea cu presa. Organizarea conferințelor de presă, a declarațiilor și a comunicatelor de presă.
- Comunicarea de criză în mediul online.
- Evaluarea crizei. Etapa post-criza.
- Consolidarea imaginii instituției / persoanei afectate de respectiva criză.
Instructor
Cristina Nistor
Cristina Nistor, Conf. univ. dr. habil, este cadru didactic în cadrul Departamentului de Jurnalism și Media Digitală al Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării și conducător de doctorat în domeniul Științe ale Comunicării. A fost purtător de cuvânt al Universității Babeș-Bolyai, în perioada 2006-2012. A obținut doctoratul cu o teză despre comunicarea de criză la Universitatea Babeș-Bolyai și a efectuat stagii de cercetare la New York University și la Columbia University din New York, SUA; în Belgia, la Bruxelles, la Institut des Hautes Etudes des Communications Sociales (IHECS); la Central Library of the European Commission; în Germania, la Universitatea Ludwig Maximilians din Munchen, la Institutul de Științe ale Comunicării și Media. A participat la conferințe sau workshopuri în domeniul media și comunicare organizate în universități sau în instituții media din România, Anglia, Franța, Spania, Letonia, Italia, Olanda și Israel. Predă cursuri și coordonează teze de licență, masterat și doctorat în domeniile: Comunicare cu media, Jurnalism radio, Comunicare europeană, Comunicare de criză.
Cui se adresează cursul?
Cursul de Comunicare de criză se adresează în mod prioritar persoanelor care își desfășoară activitatea profesională în domeniul comunicării publice sau care sunt interesate de aceasta – purtători de cuvânt, ofițeri de presă, redactori în cadrul echipelor biroului de presă, și persoanelor cu funcții de conducere în diferite instituții în a căror responsabilitate se regăsește și gestionarea comunicării de criză.
Numărul de ore
10 ore
Raport teorie/practică
6 ore activitate teoretică (studii de caz, exemple) + 4 ore prezentare strategii elaborate de cursanți și feedback.
Taxă
450 lei
Cerințe minimale
Participarea la întâlnirile de curs și realizarea proiectelor practice.
Contact
CristinaNistor: cristina.nistor@fspac.ro, 0264431505